gradace-obsahu

Gradace influencer marketingu v ČR

Vzpomínám si na tu dobu, kdy jsme firmám nabízeli na zlatém podnosu připravené kampaně skoro zdarma… Chtěli jsme monitor, myš a klávesnici za 20dílnou sérii videí a 5 fotek na Instagramu.

Nadávali jsme na to, že to ty markeťáci nechápou. Mysleli jsme si, že jsou úplně mimo, protože nerozumí tomu jaký to bude mít organic a dopad na naše fanoušky.
Obecně jsme se za ty spolupráce rvali jako obchodníci z Wall Street, kteří se přetahovali o větší množství prodaných pink sheetů.

A dnes?

To vám takhle přijde e-mail…

Odesílatel: @agenturaXY
Předmět: Nabídka spolupráce
Zpráva: Dobrý den, líbí se nám váš profil a rádi bychom vás zapojili do kampaně pro našeho klienta…

Takové e-maily by si zasloužily trochu více života do toho umírání, nebo lepáka tomu, kdo je byl schopný napsat. Nemají žádnou přidanou hodnotu a jsou tupě kopírovaný z jednoho konceptu zprávy do druhého.

Před pár lety, ještě když nebyly žádné agentury se specializací na influencery jsme tady byli my. Samotní influenceři prokopávající si cestu do světa mezi dospělé lidi. Nikdo nás nechápal. Rodiče, známí ani kamarádi. Točili jsme videa na internet a sbírali tisíce zhlédnutí, followery a lajky u fotek.
Jak asi přesvědčíte člověka, který 20 let dělá v oboru a snaží se prodávat svůj produkt/značku?
Horko těžko.

Trávili jsme hodiny sepisováním slohových e-mailů doplněných o osobní prezentace, kde jsme představovali své sociální sítě a nejlepší reference.
Ze sta rozeslaných e-mailů se nám ozvalo třeba jen pět značek. Jedna absolutně netušila, kdo jsme a co po nich chceme… druhá značka nám nabídla místo počítače jenom klávesnici, třetí nám místo telefonu vrazila do ruky deset krytů na telefon, a další dvě přestaly odpovídat.
Byly to drsné časy. Chtěli jsme telefon, nabídli nám kryty, a my stejně těch 10 videí natočili, haha.

Pak nám přišla první velká zakázka od firmy, s kterou jsme spolupracovali na menších věcech za propisky, sešity a sluchátka zhruba rok.
To bylo teda něco!
Nechápali jsme, že se nám konečně podařilo získat spolupráci, která nám místo kancelářských bloků nabídne produkt v hodnotě desetitisíců korun na propagaci a ten nám zůstane. Hustý.

Od té chvíle jsme se cítili jako obchodníci, kteří zvládnou vyjednat všechno na světě. Chutnali nám korbáčiky? Poslali jsme nabídku firmě, že za 3 fotky měsíčně s produktem chceme 30 kg sýrů zdarma s doručením na naší adresu.
Měli jsme žízeň? Hledali jsme kontakt na branďáka našeho oblíbeného energy drinku, který by nás sponzoroval. Skvělé na tom bylo to, že jsme na prvním místě oslovili naše lovebrandy a když to klaplo, tak bylo krásně vidět, že do toho vkládáme srdíčko.
Spolupráce tak byla autentická a trvala “věčnost”. Kdo spolupracoval se značkou víc než za jednu fotku nebo video, měl vyhráno.
A dnes to funguje trochu jinak.

Kdo platí, ten mele.

Jednorázové spolupráce jsou v dnešní době hrozná bída. Agentura, která se prezentuje tím, jak zná influencery a celý trh je schopná oslovit naprosto nerelevantní influencery vůči značce/produktu a jejich komunikaci na sociálních sítích. Influencer slyší, jak cinkají penízky (tohle rád používá Jonáš) a udělá cokoliv. Oni v první řadě ale nejsou ti, kteří to dělají špatně…
Mají to spočítané, protože se natáčením videí na YouTube a focením na Instagram živí. Když jim někdo nabídne penízky za fotku, tak přece nebudou blbý a neodmítnou je. Každá kačka dobrá, žejo?

Z 98 % to v dnešní době dělají špatně agentury a zadavatelé, kteří influencery poptávají. To, že to někdo “kreativní” neumí vymyslet a pošle generický e-mail třiceti influencerům, které mu nabídl socialblade v top 25 nějaké kategorie je špatně. A odnáší to pouze klient, který nezíská výsledky odpovídající hodnotě zakázky, značka – mění se sentiment uživatelů vůči ní a ve finále influencer, který to udělal akorát pro peníze.
Nyní se nebavím o tom, že jsou tu influenceři bez fantazie, kteří zadání agentury neumí ani splnit.
Ve velké míře se vytratila spolupráce, která dává smysl pro obě strany a je autentická. A proto si vážím všech značek a influencerů, kteří si zvládnou vybírat a dělají to dobře!

A jakým směrem se to posunulo za těch pár let? 

1. Každý chce influencera, i když vlastně neví proč…
2. Mnoho dnešních influencerů nezažilo tu dobu, kdy bylo těžké nějakou spolupráci získat a tak si toho neváží.
3. Stále více lidí se pouští do influencer marketing byznysu a nerozumí tomu.

Amen

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *